فرآیندهای تصفیه فاضلاب شهری
نوشته شده توسط : سام سنایی

قیمت تصفیه فاضلاب شهری: تصفیه فاضلاب شهری فرآیندی است که برای حذف آلاینده ها از پساب های صنعتی یا فاضلاب و بازگرداندن آنها به چرخه آب استفاده می شود. پس از بازگشت به چرخه آب، فاضلاب تأثیر قابل قبولی بر محیط زیست می گذارد یا برای مصارف مختلف مورد استفاده مجدد قرار می گیرد و نوعی احیای آب است.

قیمت تصفیه فاضلاب شهری | آب شیرین کن | شرکت آریاعمران

در سطح جهان، ۵۲ درصد از فاضلاب تصفیه می شود. با این حال، سطوح تصفیه در نقاط مختلف جهان بسیار ناهموار است.

به عنوان مثال، در حالی که کشورهای با درآمد بالا تقریباً ۷۴ درصد از فاضلاب خود را تصفیه می کنند، کشورهای کم درآمد به طور متوسط تنها ۴٫۲ درصد از فاضلاب خود را تصفیه می کنند. بهبود تصفیه فاضلاب جهانی برای کاهش آلودگی محیط زیست ناشی از فعالیت های انسانی و دستیابی به بهبود کیفیت آب بسیار مهم است.

به همین دلیل، اهداف تعیین شده تا سال ۲۰۳۰ بهبود کیفیت آب از طریق کاهش آلودگی، حذف زباله و به حداقل رساندن انتشار مواد شیمیایی و مواد خطرناک، نصف کردن سهم فاضلاب تصفیه نشده و کاهش قابل توجه افزایش بازیافت و استفاده مجدد ایمن در سراسر جهان است.

به عنوان مثال، امروزه الجزایر، سنگال، نیجر، لیبی، اوگاندا، سومالی و عراق هنوز فاضلاب شهری خود را به طور ایمن تصفیه نمی کنند. سازمان جهانی بهداشت می گوید که بهداشت ناکافی باعث مرگ ۸۲۹۰۰۰ نفر بر اثر اسهال در سراسر جهان در سال ۲۰۱۶ شده است.

آب شیرین کن

در اتحادیه اروپا ، دستورالعمل تصفیه فاضلاب شهری وجود دارد که به جمع آوری، تصفیه و تخلیه فاضلاب شهری و همچنین تصفیه و تخلیه فاضلاب از بخش های صنعتی خاص مربوط می شود.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) استانداردهای فاضلاب را تحت قانون آب پاک تعیین می کند.

استانداردهای اساسی ملی فاضلاب نیز تعریف شده است:

“مقررات تصفیه ثانویه” در مورد تصفیه خانه های فاضلاب شهری و “دستورالعمل های فاضلاب” که مقرراتی برای دسته بندی تاسیسات صنعتی هستند اعمال می شود.

انواع تصفیه فاضلاب

فرآیند تصفیه در تصفیه خانه فاضلاب انجام می شود. دو نوع فاضلاب شهری و صنعتی وجود دارد که هر کدام در تصفیه خانه مربوطه تصفیه می شوند.

برای فاضلاب شهری، تصفیه خانه را می توان تأسیسات بازسازی آب یا به سادگی تصفیه خانه فاضلاب نامید.

در مورد فاضلاب صنعتی، تصفیه یا در یک تصفیه خانه فاضلاب صنعتی جداگانه یا در یک تصفیه خانه فاضلاب، معمولاً پس از نوعی پیش تصفیه، و همچنین در تصفیه خانه های فاضلاب کشاورزی انجام می شود.

تصفیه فاضلاب بخشی از حوزه کلی بهداشت و حفاظت از محیط زیست است.

قیمت تصفیه فاضلاب شهری | آب شیرین کن | شرکت آریاعمران

همچنین شامل مدیریت پسماندهای شهری و پسماند جامد و همچنین مدیریت آب باران (زهکشی) می شود.

محصول فرعی اصلی تصفیه خانه ها لجن فاضلاب است که معمولاً در همان تصفیه خانه یا تصفیه خانه دیگری تصفیه می شود.

هنگامی که از فرآیندهای تصفیه بی هوازی استفاده می شود، بیوگاز می تواند محصول جانبی دیگری باشد.

فرآیندهای تصفیه فاضلاب شهری

فرآیندهای درگیر در تصفیه فاضلاب شهری شامل فرآیندهای فیزیکی مانند ته نشینی یا شناورسازی و فرآیندهای بیولوژیکی مانند تالاب ها یا حوضچه های هوادهی، لجن فعال یا بیوفیلترهای مختلف است. سایر روش های فیزیکی مانند فیلتراسیون غربالی را می توان در شرایط تخصصی مانند آبگیری لجن فاضلاب استفاده کرد.

برای موثر بودن، فاضلاب شهری باید از طریق لوله ها و زیرساخت های مناسب به تصفیه خانه منتقل شود و خود فرآیند باید تنظیم و کنترل شود.

برخی از فاضلاب ها نیاز به روش های تصفیه تخصصی دارند. در ساده ترین سطح، تصفیه اکثر فاضلاب ها با جداسازی جامدات از مایعات، معمولاً با ته نشینی انجام می شود.

با تبدیل تدریجی مواد محلول به جامد، معمولاً یک لخته بیولوژیکی، که سپس رسوب می‌کند، جریانی از فاضلاب با خلوص فزاینده تولید می‌شود.

فرآیند اکسیداسیون نیاز اکسیژن بیوشیمیایی را در فاضلاب کاهش می دهد و می تواند سمیت برخی ناخالصی ها را کاهش دهد.

تصفیه ثانویه ترکیبات آلی را از طریق واکنش های اکسیداسیون و کاهش به دی اکسید کربن، آب و جامدات تبدیل می کند.

اکسیداسیون شیمیایی به طور گسترده ای برای ضد عفونی استفاده می شود.

تصفیه ثانویه فاضلاب شهری با اکسیداسیون بیوشیمیایی ترکیبات آلی محلول و کلوئیدی به طور گسترده در تصفیه فاضلاب استفاده می شود و برای برخی از فاضلاب های کشاورزی و صنعتی قابل استفاده است.

اکسیداسیون شیمیایی (از جمله الکتروشیمیایی) برای حذف برخی از آلاینده های آلی پایدار و غلظت های باقی مانده پس از اکسیداسیون بیوشیمیایی استفاده می شود.

ضد عفونی با اکسیداسیون شیمیایی باکتری ها و پاتوژن های میکروبی را با افزودن رادیکال های هیدروکسیل مانند ازن، کلر یا هیپوکلریت به فاضلاب از بین می برد. این رادیکال های هیدروکسیل سپس ترکیبات پیچیده موجود در آلاینده های آلی را به ترکیبات ساده ای مانند آب، دی اکسید کربن و نمک ها تجزیه می کنند.





:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: